Fysieke energie opladen

Zo Laad jij jouw Fysieke Energie op

Apr 07, 2021

 

Je kent het gevoel wel dat je zo versluierd bent door “vermoeidheid” dat je alles op de automatische piloot doet. Je hebt gegeten maar het eten helemaal niet geproefd. Je vertrekt om 17 uur terug naar huis na het werk, maar je weet helemaal niet hoe je de dag door gekomen bent. In deze overlevingsmodus ben je vaak onbewust. Onbewust van de factoren die energie kosten, maar ook van die factoren die energie opleveren.

 

Als je leeft op de automatische piloot dan ben je eigenlijk meer bezig met overleven dan met leven.

 

Het kan goed zijn omdat je (tijdelijk) teveel hooi op je vork hebt, je oververmoeid bent of teveel stress ervaart. Dan word je overvraagt en heb je geen capaciteit over om bezig te zijn met bewust leven. Deze fase wordt door veel mensen ervaren als controle verlies, een gevoel van chaos, het overzicht kwijt zijn, maar ook als “nergens zin in hebben” en motivatieverlies. Wat de oorzaak ook is: het is belangrijk dat je stopt met overleven en weer start met leven.

 

Om te leven heb je natuurlijk energie nodig. Energie is het samenspel van fysieke, mentale en emotionele energie. Deze energie heb je niet zomaar. Energie is een bepaalde capaciteit die steeds kan worden opgeladen en hernieuwd. Energie genereer je. Door het samenspel van fysieke, emotionele en mentale energie zijn er meer manieren mogelijk om door de dag heen ook jouw fysieke energie hoog te houden.

 

Maar als je de controle en het overzicht kwijt bent over jouw leven, dan ben je niet bezig met het creëren van energie. Dan doe je het maar gewoon met de energie die je hebt. Soms wacht je zelfs totdat iets of iemand jou energie gaat geven. En dan weet je uiteindelijk niet meer hoe het leven kan zijn als je vol energie de dag door kunt gaan.

 

Ik schreef eerder over de manieren waarop je mentale en emotionele energie kunt opladen. Met deze blog wil ik jou helpen het gevoel van controle en overzicht over jouw leven terug te krijgen door manieren/stappen aan te rijken om jouw fysieke energie op te laden. Want zonder fysieke energie kun je geen impact hebben op jouw eigen leven, laat staan op dat van anderen.

 

1. Word hiervan bewust

Als jij wilt stoppen met overleven en een energiek gepassioneerd leven wilt leiden, dan is het belangrijk dat je bewust wordt van bepaalde dingen. Want zodra jij bewust bent dan kan er ook pas iets veranderen.

 

Zie dat je maar doordendert

Waarschijnlijk als je deze blog leest, dan vermoed je al dat jij iets moet veranderen aan jouw energie. Want energie bepaald de kwaliteit van jouw leven. Energie verandert alles. Met meer fysieke energie zien jouw dagen er ineens heel anders uit.

 

Nu dender je nog maar door op die automatische piloot. Dus het is tijd dat je ziet dat je in deze modus leeft. Als je eerlijk bent zijn er waarschijnlijk al meer dan genoeg signalen. Zoals de gevoelens van demotivatie en controle verlies die ik hierboven omschreef. Maar de signalen kunnen ook heel goed komen van de mensen om je heen. Misschien heeft jouw partner al eens aangegeven dat je zo afwezig bent. Of niet jezelf bent.

 

Het kan ook zijn dat je sneller uit je slof schiet dan dat je van jezelf gewend bent. Ga maar eens na of je een van deze signalen herkent in jouw eigen leven en word je bewust van je eigen gedrag.

 

Vervolgens is het heel belangrijk dat je aan het einde van elke dag evalueert hoe het is gesteld met jouw energie. Wat heb jij deze dag gedaan om jouw energie op pijl te houden? Hierdoor word je ook weer meer bewust.

 

Energie slurpers

Net zoals je afleidingen moet elimineren om meer focus te creëren, zo moet je energie slurpers elimineren om meer energie te creëren. Door tijd te besteden aan dingen die je tegenstaan of niet leuk vindt, verlies je enorm veel energie. Kijk daarom bewust naar welke dingen dit zijn en om vervolgens te gaan kijken naar die dingen die jou juist energie opleveren.

 

Er zijn bovendien een aantal fysieke energie slurpers waar je niet zomaar aan denkt als je op de automatische piloot leeft.

 

1. Teveel of te lang zitten

Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd. Door de dag heen zitten we veel te veel. Tijdens het eten, het werk en s avonds achter de televisie. Het is een van de ongezondste gewoonten die we in deze moderne tijd hebben. Het kan ernstige gezondheidsklachten opleveren. Zodoende heeft zitten een negatief effect op jouw fysieke energie.

 

2. Teveel of te weinig slapen

Wij mensen slapen in cycli. Iedere cyclus duurt 1.5 uur. De meeste mensen hebben 6, 7,5 of 9 uur slaap nodig. Vandaar dat je vaak hoort wij gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig hebben. Word je bewust hoeveel slaap jij nodig hebt en slaap vervolgens die 6, 7,5 of 9 uur structureel per nacht. Niet meer en niet minder.

 

3. Het gebruik van tablets, laptops en smartphones

Het gebruik van mobiele apparatuur vooral voordat je naar bed gaat beïnvloedt onze fysieke energie ook negatief. Vooral voor het slapen gaan. Door het licht wordt bijvoorbeeld de aanmaak van melatonine geremd en hierdoor de kwaliteit van slaap negatief beïnvloedt. Ook kun je bij veel gebruik eerder last hebben van vermoeide ogen en concentratieverlies.

 

2. Creëer die basis van fysieke energie

Wanneer je eenmaal bewust bent van wat je doet en wat je niet doet ten aanzien van jouw fysieke energie, kun je gaan kijken naar manieren om jouw fysieke energie te vergroten.

 

Veel gehoorde manieren om fysieke energie op te laden en op pijl te houden zijn natuurlijk gezond eten, sporten en bewegen en slapen. Dit noemen wij de basis van energie.

 

Wat nog vaak vergeten wordt is dat rust en herstel ook een belangrijk onderdeel zijn voor de basis van fysieke energie.  Naast slapen zijn er nog meer manieren die voor dit herstel kunnen zorgen. Die bespreek ik bij het volgende punt.

 

3. Opladen door de dag heen

Nu je de basis voor energie gecreëerd hebt, kun je ook aan de slag met opladers door de dag heen. Let wel op! De basis moet ook in orde zijn. Want als je structureel te weinig slaapt, of ongezond eet, dan gaan deze opladers dit niet oplossen.

 

Energieopladers

Voorbeelden van manieren om door de dag heen jouw meer rust te creëren in jouw leven en energie op te laden zijn:

– lummelen

– dutjes

– meditatie

– pauzes

– ademhalingsoefeningen

 

Deze energieopladers geven jou een idee over wat je kunt doen om niet gewoon maar overgeleverd te zijn aan de sleur van de dag. Soms ren je letterlijk maar door van de ene activiteit naar de andere. Om jouw lichaam letterlijk rust te geven kun je beginnen om minstens een van de energieopladers toe te passen op een dag.

 

Jouw lichaam rust geven is niet perse hetzelfde als gaan zitten. Deze energieopladers zijn veel effectiever om jouw energie op te laden dan gewoon stilzitten.

 

4. De sleutel die jij vaak vergeet

Deze manier op fysieke energie op te laden verdient eigenlijk de eerste plaats. Verander regelmatig van omgeving. Je hebt namelijk nieuwe prikkels nodig om te kunnen groeien.  Als je constant in dezelfde omgeving zit en elke dag zit er hetzelfde uit, dan is er geen nieuwe input en kun je dus ook geen nieuwe output verwachten.

 

Jezelf voeden waardoor je energie genereert betekent niet alleen eten. Het betekent ook jouw lichaam en geest voeden. Bijvoorbeeld met de juiste prikkels. Dit kan al met hele simpele dingen, door een andere route naar je werk te rijden. Maar ook door eens de fiets in plaats van de auto te nemen, tot een vakantie of weekend weg. Waar het om gaat is dat jij jouw zintuigen prikkelt met nieuwe informatie. Dat levert nieuwe energie op. Lichaam en geest willen weer dingen doen.

 

Voorkeurs zintuig prikkelen

Wat daarnaast heel interessant kan zijn is dat je op zoek gaat naar wat jouw voorkeur zintuig is. Wij mensen nemen de prikkels (informatie) uit onze omgeving in ons op en verwerken deze volgens een bepaalde voorkeursmethode.

 

Intern, je zou kunnen zeggen: in je hoofd maak je een opname die je opnieuw kunt afspelen en voor je zien. Dit noemen we interne representatie. Nu is het zo dat iedereen een voorkeur heeft voor hoe hij deze opname opslaat en opnieuw afspeelt in zijn hoofd.

 

Deze zijn gekoppeld aan onze zintuigen:

  • Beelden (visueel)
  • Geluiden (auditief)
  • Gevoelens (kinesthetisch)
  • Geuren (olfactoir)
  • Smaken (gustatoir)
  • Taal (interne dialoog)

 

Als jij nu op zoek gaan naar nieuwe prikkels en verandert van omgeving, neem dan mee in overweging welk zintuig jouw voorkeur heeft en prikkel dit extra. Ben jij iemand die na een vakantie precies de beelden van de zee en het strand nog voor zich ziet? Of juist de zoute zeelucht ruikt, de wind hoort waaien of de smaak van gebakken vis herinnert?

 

Doe jezelf een plezier en prikkel jouw zintuigen regelmatig met iets nieuws. Een nieuwe omgeving. Ga letterlijk je huis uit. Dit is vooral nu van belang omdat we in een periode zitten waar we vaak moeten zien om te gaan met tegenslagen.

 

5. Begin met die dingen waar je als kind al energie van kreeg

Als je al geen energie hebt, dan weet je vaak ook niet wat je kunt doen om jouw energie op te laden. Hopelijk hebben de manieren hierboven jou al een heel eind op weg geholpen.

 

Toch hoeft het ook niet altijd lastig te zijn om iets te vinden waar je energie van krijgt. Denk maar eens terug aan jouw kindertijd, toen je lekker kon doen waar je zin in had en tekende, rende, danste en zong. Dit vond je heerlijk om te doen en je kreeg er energie van.

 

Totdat dat jouw gedachten ertussen kwamen en jij jezelf ging veroordelen over deze precieze activiteiten. Grote kans dat je ergens in jouw leven gestopt met de dingen te doen die je als kind al leuk vond en waar je goed in was.

 

Wat waren deze dingen? En kun je die misschien weer lekker oppakken?

 

Waar krijg jij energie van?

 

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.