In controle komen

Zo Kom jij Weer in Controle Over jouw Leven

Apr 10, 2021

Je kent vast het gevoel wel: jij dendert maar door op die trein, weinig rust momenten, drukte, stress, overal wordt jouw aandacht gevraagd, je verlangt naar meer rust en tijd voor jezelf en zou willen dat de dagen niet zo aan je voorbij vlogen. Je zou meer bewust willen genieten van de fijne momenten. Alleen en samen met de mensen die je dierbaar zijn.

 

Wat wij mensen allemaal gemeen hebben is de behoefte aan controle over onze innerlijke en uiterlijke wereld. We willen controle hebben over onze bewuste ervaringen, onze gedachten, gevoelens en gedrag. En wij willen controle hebben over de resultaten die we behalen en de relaties die wij hebben (Burchard, 2012). Kortom, wij willen de ervaring van ons leven reguleren en beïnvloeden.

 

Een gebrek aan het gevoel van controle betekent geen bewuste keuzes, geen vrije wil en kan een gevoel van hulpeloosheid opwekken. Het gevoel dat je de grip op het leven kwijt bent en niet bij machte bent om iets te veranderen. Dit terwijl het gevoel van in controle zijn zo belangrijk is voor het gevoel van geluk, betrokkenheid en enthousiasme.

 

Met deze blog wil ik jou laten zien dat jij bewust een andere keuze kunt maken over de richting van jouw leven. Jij hoeft niet ondoordacht in dezelfde richting te blijven doorstappen. Jij kunt een andere keuze maken en in controle zijn.

 

Inhoud

 

De automatische piloot

 

47% procent van de tijd doen wij dingen automatisch. Dat is bijna de helft van de dag. Denk aan autorijden, tandenpoetsen, schrijven. Je zit dan in een bepaalde modus. Die modus wordt vaak de automatische piloot genoemd.

 

Dat is heel vaak handig maar, niet als jij constant maar die ongezonde gewoonten blijft herhalen, of die negatieve gedachten. Of wanneer jij het gevoel hebt dat je leven maar aan je voorbij vliegt en de dagen er allemaal hetzelfde uitzien.

 

Je leeft in deze modus minder bewust, je vervalt makkelijker in bepaalde patronen, en je cijfert jezelf eerder weg. Soms heb je geen flauw idee wat er allemaal om je heen gebeurt.

 

De automatische piloot weerhoudt jou ervan om een leven te leiden zoals jij dat wilt. Om een leven te leiden waar je gelukkig van wordt, energie van krijgt. Een leven waar je op terug kunt kijken en trots op kunt zijn.

 

Wat je eigenlijk doet is het leven maar laten gebeuren. Aan het einde van de dag vraag je je af wat er met jouw dag gebeurd is. Heb jij dan wel bewust dingen gedaan en ervaringen gecreëerd die JIJ wilt?

 

Kortom jij bent niet in controle over jouw leven als jij geen controle hebt over jouw gedrag en gedachten, dan ben je meer het overleven dan het leven aan het leven. Meer reactief dan proactief.

 

De paradox

 

Het tegenstrijdige hieraan is dat het in deze modus lijkt als je in controle bent. Want je overleeft en de zaken lopen. Maar stiekem ben je niet echt in controle. Je leeft namelijk niet bewust dat leven dat je wilt.

 

Je richt je in deze modus, te vaak op de verkeerde en soms onbelangrijke dingen. Met verkeerde dingen bedoel ik die dingen waar jij geen invloed op hebt. Dan ben je uit controle.

 

Als je kijkt naar een specifieke situatie waarin jij je misschien wel uit controle voelt, dan zie je dat je bij alles betrokken kunt zijn en jouw energie kunt besteden aan het druk maken over van alles en nog wat. De mening van anderen, het weer, de tijd. En je kunt overal op reageren. Maar het hoeft niet. Sterker nog, het heeft ook geen zin om overal maar op te reageren omdat het dringend lijkt.

 

Je richten op zaken waar jij geen invloed op hebt, leidt uiteindelijk alleen maar tot frustratie, stress, boosheid, en uitputting. Je kunt er zelfs ziek van worden. Dit is optimaal controle verlies en meteen de reden waarom ik het bespreek in deze blog.

 

Het is dus goed om eens bewust stil te staan en te kijken of dit ook voor jou geldt. Ben jij aan het overleven en loopt alles wel. Of ben jij echt bewust aan het leven en heb jij die gedachten, gevoelens en dat gedrag dat jij wilt?

 

De oplossingen

 

Nu zijn er meerder manieren om het gevoel van controle weer terug te krijgen. Proactief en bewuster in het leven te staan. Ik geef jou hier de 3 meest impactvolle oplossingen.

 

De momenten dat je je wel in controle voelt komen vaak voor in de volgende 3 situaties. Wanneer jij in controle bent in uitdagende situaties, jij eigenaarschap ervaart, en wanneer jij nieuwe dingen doet of leert.

 

1. Controle over uitdagende situaties

 

Wanneer jij meer controle wilt krijgen over jouw gedachten en gedragingen, dan helpt het heel erg als jij weet hoe jij met uitdagende situaties om moet gaan. Dit gaat ook bijdragen aan het ervaren van controle over jouw leven. Die uitdagende situaties zijn namelijk van grote invloed.

 

Steven Covey heeft hiervoor de term Circle of Infuence geïntroduceerd.

 

Hij maakt een verschil tussen twee cirkels. Bij een cirkel horen alle dingen waarbij jij betrokken bent (cirkel of concern) en binnen die cirkel bestaat een andere kleinere cirkel waar de dingen in zitten waar jij daadwerkelijk controle/invloed op kunt uitoefenen.

 

Dus al die dingen waar jij bij betrokken kunt zijn, zijn er veel meer dan waar jij invloed op hebt. Als jij jouw aandacht en energie focust op de cirkel van betrokkenheid, als jij je continu druk maakt over zaken waar jij toch geen invloed op hebt, raak je op den duur boos, cynisch, gelaten en gefrustreerd. Je kunt er zelfs ziek van worden. Je krijgt er maar geen grip op en hebt dus geen controle.

 

Bovendien wordt je cirkel van invloed steeds kleiner, omdat je je energie verspilt aan zaken waar je toch niets aan kunt doen. Je bent dan reactief bezig, je reageert dan vooral vanuit emotie, zaken “overkomen” je.

 

Als jij jouw aandacht en energie focust op de cirkel van invloed, als je je vooral bezig houdt met zaken waar je wél invloed op hebt, ben je proactief bezig. Dan krijg je voldoening, dan maak je dingen beter, je krijgt er energie van. Jouw invloed op andere mensen, je cirkel van invloed wordt zelfs steeds groter.

 

Jij kunt weer in controle komen en proactief worden door voor jezelf bewust een verschil aan te brengen tussen de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed in uitdagende situaties. Dus ga voor jezelf na waar jij je op richt in specifieke situaties. Zijn dit de dingen waar jij invloed op hebt? Goed zo! Zo niet, stel dan jouw focus bij.

 

2. Eigenaarschap

 

Jij besteedt waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag aan (vrijwilligers) werk. Dan kun je beter zorgen dat het betekenisvol voor jou is en dat jij je daar in controle voelt.

 

Als werknemer ben je eigenaar van een bepaalde rol of functie.

Eigenaarschap is jezelf ergens over ontfermen en daar de volledige verantwoordelijkheid voor nemen. Als werknemer ontferm jij je over de functie die jij bekleedt. Eigenaarschap wordt voor een deel gevoed doordat we met mooie dingen bezig zijn die we zelf belangrijk vinden (waar we waarde aan hechten).

 

Het wordt ook gevoed wanneer je nauw betrokken kunt zijn bij het proces en de resultaten van het werk dat je doet. Aan jou dus de taak als werknemer om ondanks de taakverdeling- en differentiatie toch zoveel mogelijk betrokken te zijn bij het product of resultaat waar je aan werkt. Dit zijn namelijk de momenten waar jij het meest in controle bent. Onderzoek daarom bijvoorbeeld eens de mogelijkheden om een project aan het nemen waar jij van begin tot eind bij betrokken bent.

 

Eigenaarschap maakt gelukkig omdat je betrokken bent bij het proces en resultaat. Hierdoor verbeter jij weer jouw prestaties op het werk. Dit geeft zelfvertrouwen en voedt het gevoel van in controle zijn. Dat jij bewust een positieve bedrage aan een bepaald resultaat kunt leveren. En als jij bewust jouw werk doet, zit je niet in de modus van de automatische piloot en ben je meer in controle.

 

3. Iets nieuws ervaren

 

Als je het hier nu leest, dan klinkt het waarschijnlijk helemaal niet zo gek. Dat je weer meer in controle komt door nieuwe dingen te ervaren. Het punt is alleen dat wij er vaak niet bewust bij stil staan dat dit enorm belangrijk is.

 

Je hebt namelijk nieuwe prikkels nodig om te kunnen groeien. Progressie te maken. Als je constant in dezelfde omgeving zit en elke dag zit er hetzelfde uit, dan is er geen nieuwe input en kun je dus ook geen nieuwe output verwachten. Dit gaan juist het gevoel van controle verlies opleveren.

 

Dus zorg regelmatig voor nieuwe prikkels waardoor jij bewust van die automatische piloot af komt. Dit kan zijn door te veranderen van omgeving, zoals een andere route rijden naar het werk. Maar het kan ook door iets nieuws te leren. Een nieuwe vaardigheid. Het voordeel hiervan is dat jij ook jouw creativiteit aanwakkert. Iets dat ook heel belangrijk is voor jouw persoonlijke ontwikkeling.

 

Welke oplossing kies jij om meer in controle te komen?

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.