Hoop

Zo Houd Jij Hoop

Apr 07, 2021

Misschien ben je net je baan kwijt geraakt, een dierbare verloren, moet je jouw langverwachte pensioen uitstellen of loopt je eigen bedrijf risico om failliet te gaan. Of mis je de mensen om je heen. Collega’s, ouders, vrienden en familie. Je mist het leven zoals het was voordat het Coronavirus om zich heen begon te slaan.

 

Onder normale omstandigheden is dit een tijd van het jaar waarin je gaat terugkijken op wat er allemaal gebeurd is in het afgelopen jaar. En vaak maak je dan plannen voor het nieuwe jaar. Het einde van het jaar is een tijd van nieuwsjaarsresololuties. Nu meer dan ooit zullen velen van ons stilstaan bij hoe 2020 was en wat er allemaal zou kunnen gebeuren in 2021.

 

Het reflecteren op afgelopen jaar en het maken van toekomstplannen heeft allemaal een andere lading gekregen. We hebben misschien wel meer dan ooit te maken met onzekerheid, angst, frustratie, verdriet en bovenal een gebrek aan perspectief. De situatie lijkt soms zelfs uitzichtloos.

 

Ik schrijf bewust “lijkt”, omdat ik geloof dat het perspectief dat we op deze situatie hebben allesbepalend is voor hoe wij ons voelen en wat we vervolgens gaan doen. Met deze blog wil ik jou laten zien dat je tegenwicht kunt bieden tegen de negatieve emoties zoals angst, onzekerheid, frustratie en hierdoor jezelf en anderen perspectief kunt geven. Met hoop.

 

In tegenstelling tot een emotie als angst, biedt hoop namelijk wel perspectief, het geeft je een open blik, beïnvloedt je gedachten op een positieve manier en daardoor komt er ruimte voor toekomstgericht denken en creatieve oplossingen.  Door hoopvol te zijn krijg je weer moed om actie te ondernemen en geloof je erin dat er dingen kunnen veranderen.

 

Het kiezen van hoop boven angst is voor ons allemaal van levensbelang. Des te meer hoop we vandaag genereren des te beter we om kunnen gaan met de uitdagingen die voor ons liggen in de komende maanden. en het komende jaar. Hoop geeft ons een bepaalde openheid of open blik die we nodig hebben om helderheid te krijgen over de situatie waar we in zitten en hoe we ermee om willen gaan.

 

De vraag is nu alleen nog hoe je vandaag al kunt starten met het genereren van meer hoop zodat je de komende maanden zo krachtig mogelijk tegemoet kunt gaan.

 

Inhoudsopgave

  1. Wat is hoop
  2. Kies hoop boven angst
  3. Focus op de mindset voor persoonlijke groei
  4. Blijf open
  5. Maak het groter dan jezelf

 

1. Wat is hoop?

 

Psycholoog Richard Lazarus omschrijft hoop als “het ergste vrezen maar hunkeren naar het betere”. En in de van Dale vind je: “Een zeker mate van verwachting (van iets positiefs).

 

Als ik dit lees, haal ik meteen de kracht van hoop eruit. Je vreest het ergste. Je bent bang voor wat de toekomst gaat brengen, maar iets in jou zegt en weet dat er iets positief kan veranderen en beter kan worden.

 

Dat is wat hoop jou kan geven. De acceptatie van jouw gevoelens nu. Je bent bang, onzeker, gefrustreerd en verdrietig. Dat is een gegeven. Maar tegelijkertijd houd jij hoop. Je houdt een open blik en blijft benieuwd naar wat er positief kan veranderen in de toekomst.

 

Er zijn namelijk altijd uitzonderingen te vinden in een negatieve situatie. Een probleem is nooit 100% van de tijd aanwezig. Door hoop te houden blijf je deze uitzonderingen zien en kun je creatieve oplossingen blijven vinden en putten uit de krachtbronnen die er aanwezig zijn. Dit is ook de kern van de oplossingsgerichte coaching methode.

 

 

2. Kies hoop boven angst

 

Als jij meer hoop wilt genereren in jouw leven dan zal je allereerst bewust de keuze moeten maken voor hoop boven angst. Het maken van deze keuze zorgt voor de juiste focus op die gevoelens die jij juist wilt hebben en creëren in jouw leven. Ook zorgt het voor een bepaalde commitment voor positiviteit.

 

Dus maak de keuze om hoopvol te zijn en hoop te houden. Vandaar uit kun je nog meer hoop gaan generen en de komende maanden en jaren zo krachtig mogelijk tegemoet gaan.

 

3. Focus op de mindset voor persoonlijke groei

 

Een van de dingen die jou waarschijnlijk tegenstaan aan de situatie rondom het coronavirus is gevoel dat het leven stilstaat, je niet volledig leeft. Daarom wil je juist het gevoel hebben dat je vooruit gaat. Je wilt weer actie ondernemen ondanks de angst en momentum creëren voor jezelf.

 

Kijk hiervoor eens kritisch naar alle gebieden van jouw leven. Er zijn er momenteel waarschijnlijk een aantal waar je minder progressie kunt boeken of productief kunt zijn. Aan de andere kant is er vast ook een gebied in jouw leven waar je wel stappen kunt maken om jouw doelen te bereiken. Dus je kunt professioneel dus bijvoorbeeld even stilstaan, maar relationeel toch vooruitgang boeken.

 

Het hangt er maar net vanaf waar jij je focus op legt. Het belangrijkste is dat je de aandacht weer vestigt op jouw persoonlijke groei en die gebieden in jouw leven waar je momenteel de meeste invloed op hebt om iets te veranderen en te groeien.

 

Misschien is er wel iets dat je altijd al hebt willen doen en waar nu eindelijk tijd en ruimte voor is.

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • “Wat zou ik vandaag nog kunnen doen waardoor ik mij levend ga voelen?”
  • “In welk gebied van mijn leven kan ik wel vooruitgang boeken?”
  • “Wat heb ik altijd al willen doen maar heb ik nooit prioriteit aangegeven?”

 

 

4. Blijf open

 

“Stay open. You never know when lightening might strike”. – Anthony Hopkins in Meet Joe Black –.

 

Het is waar. Door de coronacrisis hebben wij te maken met een aantal stevige uitdagingen. Zowel op sociaal, economisch als persoonlijk vlak. Daarom hebben wij de openheid en nieuwsgierigheid van hoop nodig om op een goede manier met deze uitdagingen om te gaan.

 

De quote van Hopkins uit de film Meet Joe Black zegt het eigenlijk allemaal. Je weet nooit wanneer een situatie positief kan omdraaien. Dus daarom kun je maar beter ook deze open houding aannemen en nieuwsgierig blijven naar wat voor moois er nog kan gebeuren.

 

Een open houding wordt gekenmerkt door het stellen van vragen, aan jezelf en aan anderen. Ga op zoek naar informatie en ga er niet zomaar vanuit dat je weet wat er gaat gebeuren. Gebeurtenissen uit het verleden zijn niet altijd een voorbode voor de toekomst. Houd hoop!

 

5. Maak het groter dan jezelf

 

Als wij negatieve emoties ervaren dan zijn we geneigd te denken dat die emoties alles zijn wat er is. Negativiteit, wanhoop en ontmoediging liggen dan op de loer. Realiseer je daarom dat deze negatieve emoties erbij horen, maar dat jij niet alleen jouw emoties bent. Jij ben een multidimensionaal wezen dat veel meer behelst dan alleen angst.

 

Door je te richten op de toekomst en juist een positieve verwachting te hebben dat het beter wordt, blijf je het grotere geheel zien. Hoop laat je zien dat er meer is dan alleen angst en onzekerheid. En het laat je ook zien dat er meer is dan alleen jij en ik.

 

Je hebt nog een extra reden om jezelf meer perspectief te geven. Dat is de invloed die jij daarmee uit kunt oefenen op anderen. Want zoals jij weet reizen jouw keuzes. Met jouw keuze om hoop boven angst te kiezen inspireer en motiveer jij anderen om het ook te doen. Je geeft hen een voorbeeld om ergens voor te gaan staan en voor iets groters te kiezen dan de angst en alleen zichzelf.

 

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.