Moed als ondernmer

Moed Tonen als Ondernemer

Apr 07, 2021

Hoewel er veel voordelen aan moed zitten, worden moedige mensen nog vaak gezien als onbesuisde sensatiezoekers die teveel risico nemen en misschien wel gek zijn. Zeker in ondernemersland.

 

Het volgende heb ik vaak gezien bij mijn cliënten die succesvol ondernemen. De groei van het bedrijf is enorm hard gegaan en de ondernemer heeft niet dezelfde tijd of gehad om te groeien in zijn of haar rol als ondernemer.

 

Deze ondernemers hebben met andere woorden niet de vaardigheden geleerd die op die het ondernemerschap op dit moment van hun vraagt. Het gevolg is dat ze gaan survivallen. Hierdoor zijn zij niet meer bezig met bewust leven, maar met overleven. Veel van hun acties gaan op de automatische piloot. Dit kan weer burn-out, overbelasting en motivatieverlies tot gevolg hebben.

 

Wat deze ondernemers dan kunnen gebruiken zijn vaardigheden als energie management  weten hoe je productief kunt blijven en innoveren, maar zeker ook moed. In deze blog geef ik jou een aantal mogelijkheden waarmee jij moed in kunt zetten in jouw onderneming en angst niet meer de boventoon hoeft te laten voeren....

 

Wat is moed?

 

Veel mensen hebben er moeite mee om het concept moed te omschrijven. Laat staan dat ze het zien als een vaardigheid die je kunt leren. Vaak wordt moed ten onrechte gezien als een gave die je gewoon hebt of niet. Op het moment dat je de vaardigheid om moed te tonen gaat leren, verandert alles. Met moed wordt jouw leven betekenisvoller en jij word je als ondernemer succesvoller.

 

Zoals gezegd is moed niet de afwezigheid van angst, maar het ondernemen van actie, ondanks de angst. Dus de angst blijft bestaan, maar doordat je vaker actie onderneemt wordt deze wel minder en leer je er beter meer omgaan.

 

Zoals bij elke (nieuwe) vaardigheid die je leert zullen er oncomfortabele gevoelens om de hoek komen kijken. Ook wanneer jij met nieuwe situaties te maken krijgt, weet je soms niet wat er gaat gebeuren. Je hebt moed nodig om die situaties in te stappen. Je voelt je oncomfortabel, maar toch doe je het. Toch onderneem je actie. Maar stel dat je dat niet doet, dan blijft alles bij het oude, doe je wat je deed en krijg je wat je kreeg. Zo’n leven biedt weinig mogelijkheden tot groei en ontwikkeling.

 

Zoals ik al schreef, des te vaker je iets doet, hoe comfortabeler jij je erbij gaat voelen. Daarom is het zo belangrijk dat jij start met het tonen van meer moed. Actie ondernemen en volharden. Het leiden van een moedig leven. En moed toont als ondernemer. Hoe tegenstrijdig het ook lijkt. Je wordt moediger als je meer actie onderneemt, ondanks de angst of onzekerheid die je ervaart.

 

Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van moedige acties te bedenken als ondernemer. Van het benaderen van nieuwe cliënten tot jezelf via social media naar buiten toe uitdragen tot het opkomen voor een werknemer tot de verkoopt van het bedrijf. Het gaat erom dat jij voor jezelf bepaald wat moediger ondernemen voor jou betekent.

 

Met de volgende 5 punten wil ik jou een idee geven over waar jij moed allemaal kunt integreren in jouw organisatie en als ondernemer. Zo kun jij vandaag nog starten met het creëren van een cultuur van moed en ervoor zorgen dat de bestaande angsten niet langer de ontwikkeling van jouw organisatie in de weg staan.

 

1. Gebruik je kernwaarden als besluitvormingsfilters

 

Het vergt moed om je kernwaarden te kennen, maar hier ook voor te gaan staan en deze naar buiten toe uit te dragen. Het helpt je bij je eigen leest te blijven en je niet blind te staren op wat de concurrentie doet. Je bezig houden met de concurrentie zorgt voor energieverlies. Energie die je beter in je eigen organisatie kunt steken.

 

Je hebt weinig invloed op wat de concurrentie doet. Ook het lange termijn/toekomst gericht denken wordt gestimuleerd door kernwaarden als leidraad te gebruiken voor keuzes die je maakt. Het dient als houvast die ten alle tijde bewaakt moet worden.

 

2. Bepaal je eigen regels

 

Als ondernemer bepaal je jouw eigen spel aan de hand van jouw kernwaarden. Jij hebt een bepaalde reden waarom jij de onderneming bent gestart en je wilt iets bereiken. Het beste wat je kunt doen is heel goed worden in jouw spel. En geloof hierin. En bepaal onderweg jouw eigen regels. Vraag je af hoe jij wilt ondernemen.

 

Andere mensen voelen de deze overtuiging en dit werkt aanstekelijk. Als andere mensen zich geïnspireerd voelen dan kunnen ze mee bouwen aan jouw organisatie.

 

Je kunt mensen niet dwingen om je te geloven en zich veilig voelen, je kunt wel op een dusdanige manier ondernemen en leidinggeven zodat mensen jou gaan vertrouwen. Dan zullen zij zich ontvouwen als werknemers en klanten die werkelijk toegewijd zijn en hart voor het bedrijf hebben.

 

3. Vervang angsten door moedige acties

         

Moed is actie ondernemen ondanks de angst. De angst gaat niet weg. Angsten zullen altijd blijven bestaan. Heb je de ene overwonnen dan dient zich weer een nieuwe aan. Vooral als bedrijf zijnde wil je vernieuwend blijven. Dus zal je regelmatig te maken krijgen met angst voor het onbekende. En twijfels of het wel gaat lukken. Laat dit geen reden zijn om stil te blijven staan en geen actie te ondernemen. Wees moedig. En weet dat de angsten erbij horen.

 

Zoek pro actief naar angsten. Bij werknemers, maar ook bij klanten. En gebruik deze kennis om de angsten op te lossen. Zo stimuleer je ook nog eens de mindset van oplossingsgericht denken op het werk. En laat je je niet leiden door angst. Door actie te ondernemen ondanks de angst leert iedereen binnen het bedrijf er ook nog eens beter mee om te gaan.

 

4. Ga all-in op een missie oftewel purpose

 

Veranderingen en keuzes worden duidelijk en logisch als je een duidelijke missie hebt. Wij zien bijvoorbeeld een wereld voor ons waarin mensen toegewijd zijn om een succesvol en betekenisvol leven te leiden. Een wereld waarin jij jezelf kunt ontwikkelen en een impact kunt hebben op je eigen leven en het leven van de mensen om je heen. In lijn met deze missie maken wij keuzes.

 

Jij onderneemt met een bepaald doel, een missie en visie, je bedenkt oplossingen voor problemen die er voorheen nog niet waren. Je bent constant vernieuwend bezig. Dat betekent dat je heel vaak keuzes moet maken terwijl je niet weet wat de uitkomst gaat zijn. Jij moet heel sterk in geloven in dat hogere doel en ervoor gaan staan.

 

Een missie geeft dan richting aan de manier waarop je deze keuzes maakt en dus onderneemt en waar je uiteindelijk uit wilt komen met je bedrijf. En andersom. Dit is niet alleen duidelijk en logisch voor de mensen binnen de organisatie maar ook erbuiten. Je weet als wie of wat je jezelf naar buiten toe uit wilt dragen en kunt echt ergens voor gaan staan. Dat zorgt voor een solide basis en uitstraling naar de buitenwereld. Je creëert bovendien nalatenschap binnen en buiten de organisatie, door deze stempel af te geven. Eigenlijk jouw gedachtegoed te delen.

 

5. Ben consistent in het ondernemen van actie

 

Dit is tot slot een enorm krachtige ondernemers of leiderschapstool: consistent moedige actie ondernemen richting jouw doelen in overeenstemming met jouw kernwaarden. Ideeën en innovaties blijven implementeren. Een idee is niks waard totdat het ten uitvoering wordt gebracht. Een idee is een droom totdat het ten uitvoering wordt gebracht.

 

Dus een eenmalige moedige actie is niet genoeg. Ben jij juist consistent in het ondernemen van actie, dan geef je ook weer een bepaald visitekaartje af. Van daadkracht, vertrouwen en moed. Als jij consistent actie durft te ondernemen, dan is het voor de ander ook makkelijker om dit te doen. En hun angsten te overwinnen.

 

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.