Compassie

De Kracht van Compassie

Apr 24, 2021

Stress vertroebeld ons denken. Het zorgt er zelfs voor dat we met minder medeleven en compassie het gedrag van anderen beoordelen. En dit terwijl als we juist meer begrip en compassie tonen, wij ons zelf gelukkiger voelen en de ander ook meer vreugde en geluk kunnen bieden. Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt. Dat is de kracht van compassie.

 

Ga maar eens voor jezelf na hoe jij reageert als de ander een foutje maakt. Met medeleven en begrip? Laat je de merken dat fouten maken menselijk is, dit kan gebeuren en het de volgende keer beter kan? Of reageer je niet bepaald begripvol?

 

De meeste mensen schieten meteen in de stressreactie die door het hormoon cortisol wordt veroorzaakt. Hierdoor reageren ze dus niet bepaald begripvol. Stress laat ons niet helder denken. Als je moeite doet om anderen met geduld en vriendelijkheid tegemoet te treden, dan brengt dit juist een fysieke reactie teweeg die het cortisol niveau kan verlagen. Met als gevolg minder stress en meer geluk.

 

Waar het op neer komt is dat wanneer jij de intentie hebt om met medeleven andere mensen tegemoet te treden, jij juist van allerlei bedreigende gevoelens zoals stress afkomt. Nog veel waardevoller is dat je veel meer verbonden kunt raken met jezelf en met anderen door de kracht van compassie bewust te gebruiken.  

 

Inhoud

 

1. Het tegenovergestelde van verbonden zijn

 

Als we zoeken naar een goede reden om bewust aan de slag te gaan met het beoefenen van compassie dan hoeven we niet lang te zoeken. Door medeleven te tonen zijn wij gelukkiger, zo wijst onderzoek uit. Maar ook voelen we ons meer verbonden. Verbonden met onszelf en met anderen. Voordat ik daar verder op inga wil ik eerst kijken naar het tegenovergestelde van compassie. Van verbonden zijn en je verbonden voelen. Verbonden met jezelf en met anderen.

 

Volgens mij is het tegenovergestelde van compassie hebben voor jezelf en anderen: afgescheiden zijn. Deze duidelijke onaangename scheidslijn wordt veroorzaakt door de identificatie met onbewust en compulsief denken. In je hoofd maak je met je gedachten concepten van de werkelijkheid. Deze gedachten zijn iets anders dan de realiteit.

 

Of beter gezegd: door deze gedachten creëer je eigen realiteit. En hoe meer jij jezelf identificeert met deze concepten, hoe groter de kans is dat jouw gevoel van afscheiden zijn, groot is. 

 

Voor de meeste van ons geldt namelijk dat wij de hele dag bepaalde negatieve gedachten tegen onszelf herhalen. Onze geest is zo geconditioneerd. Dit begint al tijdens onze kinderjaren door onze ouders. Als je er bewust op gaat letten dan hoor je misschien jouw vader of moeder steeds tegen je praten in je hoofd.

 

Doordat we vaak dezelfde negatieve gedachten tegen onszelf herhalen, herhalen zich ook bepaalde gedragspatronen steeds maar weer. Zo herken je vast het voorbeeld van iemand die steeds maar weer hetzelfde soort onbetrouwbare partners blijft aantrekken. Of je blijft maar van baan naar baan overstappen waar je steeds weer vertrekt omdat je niet om kunt gaan met een vervelende collega.

 

Ons gedrag en onze relaties met andere mensen veranderen niet als we onze geconditioneerde geest niet leren overstijgen.

 

De oplossing

Het goede nieuws is dat je het kunt oplossen door te stoppen met jezelf compleet te identificeren met je gedachten. Jij bent niet jouw gedachten. De eerste stap is dan natuurlijk weer bewustwording. Bewustwording van wat je allemaal denkt de hele dag. En met name van die gedachten die negatief zijn. Deze voegen namelijk totaal niks toe aan je leven. Ze dienen geen enkel nut. Behalve dat ze je neerhalen en klein houden.

 

Nadat je weet welke gedachten geen nut hebben, ga jij jouw aandacht ergens anders op richten. Je kunt namelijk zelf kiezen waar jij je aandacht naartoe brengt.  Zodat je ziet dat er veel meer is dan alleen concepten van de werkelijkheid. Dan kun je de ander met een bepaalde openheid tegemoet treden. Dan kan er een bepaalde positieve energie gaan vloeien binnen in jou. Maar ook tussen jou en de ander. Dat is in mijn ogen compassie.

 

2.  Compassie voor jezelf

 

Om die positieve energie optimaal te kunnen laten vloeien is het niet alleen nodig dat jij jouw negatieve gedachten overstijgt, maar ook dat je bewust mededogen naar jezelf beoefent.

 

Beoefen je ook mededogen naar jezelf? Of ben je kritisch en haal je jezelf neer? Je kunt het leven zien als een groot leerproces. En leren gaat niet zonder het maken van fouten. Jij kunt ook niet alles ineens weten en geleerd hebben. Dat kost tijd. En iedereen doet dat op zijn eigen tempo. Daarom is het belangrijk om deze fouten met compassie en mededogen naar jezelf tegemoet te treden. “Het kan gebeuren”, is net zo’n terechte boodschap naar jezelf als naar anderen,

 

Soms kan het zijn dat je extra uitgedaagd wordt door het leven. Dan wordt dat leerproces versneld of je zou kunnen zeggen geforceerd. Dan is meededogen en compassie voor jezelf nog eens extra belangrijk.

 

3. Compassie voor de ander

 

“To be happy practise compassion”

 

Ik verklapte het eerder al. Compassie is een enorm krachtige tool om meer in verbinding te komen met anderen. Aardig en begripvol zijn tegen anderen maakt ons gelukkiger. Het laat je niet alleen gelukkiger voelen, maar ook gezonder en je kunt helder denken. Wanneer jij helder en bewust denkt, dan zie je de ander niet alleen als een (jouw) gedachten construct, of mentaal concept, maar daadwerkelijk levend wezen. En dat is zoveel groter en meer dan alleen dat plaatje dat jij in je hoofd hebt.

 

Compassie zorgt met andere woorden voor meer verbinding met anderen. Let wel op. Compassie of medeleven, is iets anders dan medelijden. Medelijden zorgt juist voor meer afstand en een soort machtsverschil.  Als je medelijden hebt, dan zeg je eigenlijk: ik ben daar niet waar jij bent, en ik hoop dat lijden ook nooit mee te maken.

 

Wanneer jij meeleeft, dan laat je de verantwoordelijkheid voor alles wat er op dit moment is bij de persoon zelf. Bij de ander. Je hebt er geen oordeel over. Dit wilt niet zeggen dat je de ander niet kunt helpen.

De vraag: “Kan ik iets voor je betekenen?” kan al genoeg zijn om de ander te steunen.

 

Een andere manier om te steunen is door met jouw volledige aandacht en bewustzijn bij de ander te zijn. In het huidige moment. Zoals ik al benoemde kun jij kiezen waar jij jouw aandacht op richt. En als jij jouw gedachten overstijgt, dan kun jij met volledige aandacht de ander gaan ervaren. Dit zorgt ervoor dat die positieve energie extra gaat vloeien en de ander zich echt gezien en gehoord voelt. Dat is optimale verbinding.

 

Hopelijk denk je de volgende keer aan mij als je weer eens jouw telefoon in handen hebt, terwijl je in gesprek bent met iemand :-).

 

Hoe maak jij gebruik van de kracht van compassie?

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.