Behalen van doelen

De 5 Doorslaggevende Strategieën voor het Bereiken van Doelen

Apr 09, 2021

Het is vast niet de eerste keer dat je hoort hoe belangrijk het is om doelen te hebben. Je hebt vast doelen en ambities in het leven. Iets wat jij wilt bereiken. Alleen als jij doelen hebt ga je deze doelen dan bereiken? 



Je kent vast wel de eerste fase waarin je net begint met het werken aan een doel. Neem afvallen als voorbeeld. Je hebt je voeding aangepast, je gaat regelmatig sporten en je ziet de kilo’s eraf vliegen. 



Maar dan komt opeens die periode waarin je even stilstaat. Er verandert niks in jouw gewicht. Je slaat misschien een keertje sporten over. Of je gaat iets meer zondigen dan dat acceptabel is. 



Voordat je het weet ben je gestopt met sporten, eet je weer zoals je eerst at en zit je weer op jouw oude gewicht. Dan gooi jij maar de handdoek in de ring.



Zo heb je vast een doelen gehad die je hebt opgegeven. Of misschien werk je nu richting een doel en merk je dat de motivatie weggaat. 



Het liefst wil je gewoon jouw doelen bereiken en daarmee jouw kwaliteit van leven verbeteren. Je wilt op jezelf kunnen vertrouwen dat je niet opgeeft op de weg richting jouw doel. Je wilt graag ervaring van jouw leven verreiken. 

 

Alleen hoe doe je dit?


Lees hier 5 doorslaggevende factoren voor het behalen van doelen:



1. Maak het doel belangrijk genoeg



“He who has a why to live for can bear almost any how.” 
― Friedrich Nietzsche

 

Als een doel echt belangrijk voor jou is dan geef je niet op. Dan zorg je dat je er alles aan doet om dit doel te bereiken. Kijk maar naar het volgende voorbeeld.

 

Doel zonder reden

Ik ga stoppen met roken

 

Doel met reden

Ik ga stoppen met roken omdat ik te horen heb gekregen dat ik nog maar 1 jaar te leven heb als ik doorga met roken.

 

Het gaat hier om hetzelfde doel maar een doel is krachtiger omdat er een sterke reden aan gekoppeld is, namelijk: leven.

Dit is belangrijk omdat jouw doel hierdoor betekenisvol wordt.

 

Het doel gaat niet alleen om het resultaat maar om hoe het resultaat jou een beter mens maakt.

 

Heb jij een sterke reden voor het bereiken van jouw doel dan geef jij niet op. Jij zult een ongekende focus hebben. Waardoor jij zelfs de uitdagende periodes richting jouw doel aankunt.

 

Hoe vind jij jouw reden?

Allemaal leuk en aardig. Maar hoe vind jij nou de reden achter jouw doel?

 

Belangrijk is dat de reden van het doel betrekking heeft op jezelf en jou emotioneel raakt.

 

Vaak zijn de doelen die je stelt op een of andere manier belangrijk voor je. Alleen heb je nog niet de dieperliggende reden achterhaald of geactiveerd. 

De fout die men maakt bij het stellen van een doel is er een externe reden aan koppelen en/of de emotionele reden weglaten.

 

  • Heb jij een externe reden dan houdt dat in dat je iets van buitenaf wilt hebben. Je wilt dat bijvoorbeeld mensen jou een bepaald gevoel geven. Hier heb jij geen controle over.
  • De emotionele reden is de reden waardoor jij van binnenuit gedreven wordt om het doel te bereiken. Koppel je dit niet aan jouw doel dan is jouw doel betekenisloos.

 

Zie de volgende voorbeelden:

“Als ik dit doel heb bereikt dan wordt ik eindelijk gerespecteerd” (extern reden eraan gekoppeld)

 

“Mijn doel is om groter te gaan wonen” (emotionele reden weggelaten)


Daarmee wil ik niet zeggen dat een materialistisch of extern doel slecht is. Maar als jij een betekenisvol doel wilt stellen, dan is het van belang om jouw eigen dieperliggende reden te koppelen aan jouw doel. 

Er zijn verschillende manieren om jouw reden te vinden.


Manier 1:

Geef antwoord op de volgende vragen om achter jouw reden te komen. Niet alle vragen hoeven van toepassing te zijn op jouw doel:

  • Waarom is dit belangrijk voor mij?
  • Hoe verbetert mijn leven door het bereiken van dit doel?
  • Op wie heeft het bereiken van dit doel een positieve impact?
  • Voor wie wil ik dit doel bereiken en waarom?

 

Als de reden extern is dan weet je dat je nog niet achter jouw reden bent gekomen.

 

Manier 2:

Misschien is het moeilijk om bij een vraag op een emotionele reden uit te komen. Als dit het geval is blijf dan vragen waarom totdat je bij een emotionele reden komt. Vaak moet je even graven totdat je bij de reden komt.

  • Waarom is dit belangrijk voor me?

 

Voorbeeld:

Doel: Ik wil afvallen

Waarom is dit belangrijk voor mij?

Omdat ik er goed uit wil zien

Waarom is dit belangrijk voor mij?

Omdat ik wil dat anderen tegen me opkijken

Waarom is dit belangrijk voor mij?

Omdat ik een rolmodel wil zijn

Waarom is dit belangrijk voor mij?

Omdat ik een impact in de levens van andere wil hebben

 

Blijf verbinden met de reden waarom je iets bent gaan doen en wilt doen. Hierdoor ben je niet zomaar iets aan het doen. Je koppelt betekenis aan jouw doelen wat jouw inspireert en motiveert om jouw doelen te bereiken.


2. Ken de stappen

We vergeten zo vaak een van de krachtigste strategieën voor het bereiken van doelen. En dat is het hebben van een plan.

 

Zoveel mensen hebben niet gepland hoe zij hun doelen gaan bereiken. Als je niet gepland hebt welke stappen jij gaat nemen dan laat je het proces aan het lot over. Dan ben je eerder aan het reageren op hetgeen dat de dag jouw brengt.

 

Als jij geen plan hebt dan weet jij niet welke stappen jij wilt zetten, kunt zetten of aan het zetten bent.

 

Je wilt liever de keuze maken om aandacht te geven aan de meest impactvolle taken richting jouw doel. Daarvoor is een plan nodig. 

 

Bij het stellen van doelen is het belangrijk dat jij durft te dromen. Dat je kijkt naar het grote plaatje. Alleen bij het bereiken van doelen kan het focussen op het grote plaatje juist een valkuil zijn. We worden verliefd op een droom of een ideaal. Alleen we vergeten te kijken naar de realistische stappen die nodig zijn om dit te realiseren.

 

Is het doel niet helder of zijn de stappen onduidelijk dan gaan we geen actie ondernemen.

 

 

Een stappenplan zorgt ervoor dat het doel tot leven komt. Je creëert overzicht en je weet wat je te wachten staat. Het zorgt ervoor dat jij stappen kunt zetten.

 

Ook als het proces overweldigend wordt heb jij iets om op terug te vallen. Het kan zijn dat je even de weg kwijt bent maar jij hebt een kaart uitgewerkt waar jij op kunt kijken.

 

Geef antwoord op de volgende vragen om jouw plan helder te krijgen:

  • Uit welke fases bestaat mijn doel?
  • Wat is er bij iedere fase nodig om dit doel te bereiken?
  • Wanneer heb ik wat af?
  • Welke vaardigheden heb ik nodig?
  • Welke mensen heb ik nodig?


Zorg ervoor dat je deze antwoorden uitwerkt en vastlegt. Het is van groot belang dat jij jouw doel te leven laat komen. Dit vergroot de kans van het bereiken van doelen.

 
3: Structureel actie ondernemen

 

Je kunt de vorige stappen hebben doorlopen maar als jij niet consistent actie onderneemt dan ga je niks bereiken. Zelfs het beste plan mislukt als er niet structureel actie ondernomen wordt.

 

We hebben vaak moeite met het consistent zijn omdat we niet snel resultaat creëren. We ondernemen acties waarvan we weten dat ze op lange termijn waardevol voor ons zijn.

 

Consistentie is juist het tegenovergestelde. Met het consistent zijn onderneem jij acties die op lange termijn voor resultaat zorgen. Wil je consistent zijn dan betekent dat je structureel op lange termijn jezelf inzet voor jouw doel.

 

Als je consistent bent dan hou jij je aan jouw eigen woord. Je zet een plan uit en je volgt dit op.

 

Consistent zijn houdt in dat jij gewoonten en rituelen creëert waarbij jij focust op belangrijkste taken voor het bereiken van jouw doel.

Voorbeelden van consistentie zijn:

  • Iedere dag een stuk schrijven voor jouw boek
  • Iedere dag bewust gezonde voedingskeuzes maken om af te vallen
  • Iedere dag mediteren om jouw aandacht en focus te verbeteren

 

Dit zijn stappen die niet direct enorme resultaten creëren. Maar voer jij ze structureel uit en op lange termijn dan behaal jij jouw doelen.


4. De juiste mindset

Waar geef jij aandacht aan? Hoe praat jij tegen jezelf? Ons brein is tot ontzettend veel in staat. Een juiste mindset is zelfs alles bepalend voor het bereiken van doelen.

 

Als wij iets geloven kunnen wij dit creëren. Wanneer wij op een positieve manier naar de wereld kijken gaan we meer kansen en mogelijkheden zien.

 

Dus hoe praat jij tegen jezelf? Hoe kijk jij tegen jouw doel en het proces aan?

Als jij een obstakel tegenkomt kun jij tegen jezelf zeggen:

  • “Ik heb gefaald”
  • “Ik kan dit niet”

 

Of je zegt tegen jezelf:

  • “Ik heb een nieuwe mogelijkheid om iets te leren”
  • “Ik heb een manier gevonden hoe het niet moet”

 

Je kunt de situatie waarin je zit niet veranderen. Maar wel jouw perspectief op de situatie. In het proces richting jouw doel kom je positieve momenten tegen maar ook uitdagende. Jij hebt de keuze hoe jij deze momenten tegemoet wil treden. Hierbij komt de juiste mindset kijken.’

 

Je kunt bijvoorbeeld achter jouw mindset komen door te luisteren naar de manier hoe jij over jouw doel praat. Hoe ervaar jij het proces? Hoe ga jij om met uitdagingen?

 

Met een positieve mindset geloof jij bijvoorbeeld dat fouten niet bestaan alleen maar lessen.

 

Een positieve mindset zorgt ervoor dat jij gemotiveerd en geïnspireerd blijft om te werken aan het doel. Het geeft jou ook de veerkracht om te kunnen omgaan met uitdagende situaties.

 

5. Vier het!

Veel mensen stoppen met het streven naar bepaalde doelen of geven op omdat het een “moeten” is geworden. Ze hebben geen drive meer en vooral ook geen plezier in het werken

 

En juist dit is zo belangrijk. Om te kunnen genieten van het proces.

 

Uiteindelijk willen we doelen bereiken om ons plezier en geluk te vergroten. Om een succesvol en betekenisvol leven te leiden.

 

Natuurlijk zijn er heel wat taken bij het bereiken van doelen die je niet leuk vindt. Of soms zijn er periodes waarin je heel veel in een korte tijd gedaan moet krijgen. Alleen als dit het enige is wat we doen dan gaan we ons niet veel beter voelen.

 

De meeste van ons wachten tot op het eindresultaat voordat ze trots op zichzelf zijn.

 

Alleen is de vraag: hoe kunnen wij streven naar ons hoogst potentieel en tegelijkertijd genieten van het proces?

 

Een van de manieren om dit te doen is door het te vieren.

 

Vier de stappen die jij maakt! Dit maakt het bereiken van doelen zoveel leuker.

 

Geef jezelf die erkenning dat je goed bezigt bent

 

Mijn advies zou zijn: Reflecteer “minimaal” een keer per week op jouw week. Vraag jezelf af:

  • Wat heb ik goed gedaan deze week?
  • Wat heb ik bereikt?
  • Wat voor impact heb jij mogen creëren in de levens van anderen?
  • Waar heb jij met passie aan kunnen werken?
  • Hoe kan ik me goed voelen over iets dat deze week is gebeurd?

 

Naast het reflecteren gaat het ook vieren. Hoe ga jij dit vieren? Dit hoeft niet perse een grotere activiteit te zijn. Het kan al zijn dat jij jouw favoriete maaltijd gaat eten. Als je het maar gaat vieren.

 

Met welke strategie ga jij beginnen?

Blijf met ons in verbinding!

Meld je aan voor onze e-mails en ontvang de nieuwste strategieën en aanbiedingen voor jouw persoonlijke ontwikkeling.